ΘΕΑΤΡΟ

Η ΚΙΤΡΙΝΗ ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑ της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν

event_32231

Το κλασικό διήγημα της γοτθικής λογοτεχνίας «Η κίτρινη ταπετσαρία» της Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν, γραμμένο το 1890, παρουσιάζεται σε σύγχρονη μεταφορά στο θέατρο Αλκμήνη τον Οκτώβριο του 2024 σε σκηνοθεσια της Francesca Minutoli. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της παράστασης θα ερμηνεύσει η ηθοποιός Μαρία Μαλταμπέ.

“Η Κίτρινη Ταπετσαρία” – Το έργο

Πρόκειται για ένα έργο – φόρος τιμής για το φεμινιστικό κίνημα, στο οποίο μία γυναίκα σε επιλόχεια κατάθλιψη καταγράφει την αλληλεπίδρασή της με τα αφηρημένα σχέδια της κίτρινης ταπετσαρίας του δωματίου της. Η ταπετσαρία την καταλαμβάνει και την οδηγεί σταδιακά σε μία απελευθέρωση.

Το έργο αναδεικνύει τις κοινωνικές παραμέτρους της επιλόχειας κατάθλιψης που προκύπτουν από τις έμφυλες ανισότητες εντός και εκτός της συντροφικής σχέσης. Φωτίζει αόρατα και ανεπίλυτα τραύματα των γυναικών που σχετίζονται με την αναπαραγωγή και παραγνωρίζονται από την ιατρική διαδικασία και τη δημόσια συζήτηση.

Σε μία εποχή που τα δικαιώματα και τα σώματα των γυναικών παραμένουν ευάλωτα, η εύγλωττη περιγραφή της ταπετσαρίας αποκαλύπτει τις ολέθριες συνέπειες της πειθάρχησης των γυναικών σε κοινωνικούς κανόνες που διαμορφώνονται ερήμην τους.

Ταυτότητα παράστασης
Συγγραφέας: Σάρλοτ Πέρκινς Γκίλμαν
Θεατρική Διασκευή: Κατερίνα Λουκίδου
Σκηνοθεσία: Francesca Minutoli
Πρωταγωνιστεί: Μαρία Μαλταμπέ
Μουσική: Γιώργος Βαρσαμάκης
Σκηνικά -κοστούμια: Βαγγέλης Αγναντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Άνθη Ευσταθοπούλου
Ηχογράφηση, επεξεργασία ήχου: Play recording studio/ Νίκος Αρκομάνης
Φωτογραφίες, Trailer, γραφιστικά: Χάρης Γεωργιάδης
Σχεδιασμός αφίσας: Μαρία Ζαφειριάδου
Φωτογραφίες παράστασης: Stelios Aghelidis
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου
Οργάνωση Παραγωγής: Μαρία Μαλταμπέ, Francesca Minutoli
Εταιρεία Παραγωγής: ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
Το κείμενο της παράστασης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κάπα Εκδοτική

Το βιβλίο

ΚΙΤΡΙΝΗ ΤΑΠΕΤΣΑΡΙΑ_ΓΚΙΛΜΑΝ

Μία γυναίκα σε επιλόχεια κατάθλιψη καταγράφει την αλληλεπίδρασή της με τα αφηρημένα σχέδια της κίτρινης ταπετσαρίας του δωματίου της. Η ταπετσαρία την καταλαμβάνει και την οδηγεί σταδιακά σε μία απελευθέρωση. Το έργο αναδεικνύει τις κοινωνικές παραμέτρους της επιλόχειας κατάθλιψης που προκύπτουν από τις έμφυλες ανισότητες. Περιγράφει την αθέατη ψυχολογική βία και τις σχέσεις εξουσίας μέσα στη συντροφική σχέση. Φωτίζει αόρατα και ανεπίλυτα τραύματα των γυναικών που σχετίζονται με την αναπαραγωγή και παραγνωρίζονται από την ιατρική διαδικασία και τη δημόσια συζήτηση.

«Με λίγες, ελάχιστες, αλλαγές στο πρωτότυπο, η Λουκίδου αφαιρεί αμφιβολίες και αμφισημίες κάνοντας ακριβώς αυτό που οφείλει να κάνει μια διασκευή: φέρνοντας το κείμενο στην εποχή μας. Κανείς δεν είναι πια ανυποψίαστος. Καμιά γυναίκα δεν θα καταβαραθρωθεί αν είναι ακόμη μία από όσες μιλάνε για μαιευτική βία, γυναικολογική βία, πατριαρχία. Είμαστε πια πολλές. Κι αυτό που έχουμε ανάγκη να διαβάσουμε ή να δούμε στη σκηνή τώρα είναι κάτι ελαφρώς μετατοπισμένο, πιο σαφές, λιγότερο διακριτικό και περισσότερο επιδραστικό στην κοινωνική αλλαγή που βαρεθήκαμε να περιμένουμε ότι θα συμβεί από μόνη της ως απότοκο της επιστημονικής προόδου. Δεν θα συμβεί, γιατί η επιστήμη δεν είναι ουδέτερη· η εξέλιξή της καθορίζεται από τα ερωτήματα, τα ενδιαφέροντα και τις αξίες που είναι σημαντικά για τους λειτουργούς της. Η αίσθηση του επείγοντος για μια αντίσταση σε αυτή την καθημερινή έμφυλη βία μας έχει πια γεμίσει.»[…]

Οι ιστορίες, τα διηγήματα, οι ταινίες και τα θεατρικά έργα που χρειαζόμαστε τώρα μπορούν και οφείλουν να μιλούν πιο καθαρά και πιο δυνατά για όσα μας αφορούν», αναφέρει η σκηνοθέτρια Ευγενία Τζιρτζιλάκη στο Επίμετρο της έκδοσης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *