ΚΡΙΤΙΚΕΣ

ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΩΤΙΑ Πέννυ Μηλιά

Penny_Milia_meta_ti_fotia_7995

Βιβλιοκριτική από τον Γιώργο Δρίτσα για περιοδικό Οδός Πανός, τεύχος 205.

Πέννυ Μηλιά, Μετά τη φωτιά, Κάπα Εκδοτική, Αθήνα 2022

Η φωτιά αποτελεί ένα πολύ βασικό, συμβολικά και εννοιολογικά, φαινόμενο, αφού με την εμφάνισή της και τη μετέπειτα μερική της «εξημέρωση» αποτέλεσε μια πολύ βασική συνθήκη για την ανθρώπινη κοινωνία και πολιτισμό. Αφού πέρα από την πρακτική χρήση της έχει μια βαθιά σημειολογία, καθότι μέσα στις φλόγες της εξαγνίζεται η όποια σταθεροποιημένη μορφή και εξαϋλώνεται σταδιακά ή και ακαριαία.

Ο συμβολισμός, λοιπόν, της φωτιάς δεν είναι τυχαίο που αποτέλεσε μια βασική αναφορά στη θρησκεία, στη φιλοσοφία και βεβαίως στην ποίηση. Η Πέννυ Μηλιά με την πολύ καλαίσθητη δίγλωσση ποιητική της συλλογή (μεταφρασμένη από τη γνωστή ποιήτρια Λένα Καλλέργη), Μετά τη φωτιά (εκδ. Κάππα, Αθήνα 2022), επαναφέρει αυτόν τον πολύ πρωταρχικό συμβολισμό, εντάσσοντάς τον βέβαια σε μια πιο οικεία και καθημερινή εικονοκλασία, που όμως δεν χάνει την ιδιαίτερη «θρησκευτικότητά» της. Προτού, όμως, προχωρήσουμε στο ίδιο το περιεχόμενο της συλλογής θα πρέπει να αναφερθούμε σε αυτό το σημείο στην ίδια την αισθητική της, γιατί μέσα της η πολύ όμορφη εικονογράφησή της συνδέεται με στοιχεία επαυξημένης πραγματικότητας της Άννας Μελή, κάτι που την καθιστά πολύ πρωτότυπη και σε αυτόν τον τομέα.

Penny_Milia_meta_ti_fotia_8016

Επανερχόμενοι όμως στο ποιητικό σύμπαν της συλλογής, σε αυτή ήδη από το πρώτο ποίημα με τίτλο «Αντίδοτο», η ποιήτρια μάς περιγράφει την ταύτιση της ποίησης με τη φωτιά, αφού οι στίχοι σαν «χλωρή φωτιά» βυθίζονται μέσα στη σιωπή προτού φουντώσουν. Έτσι η ποίηση βρίσκει τη θέση της πάνω στον βωμό της θυσίας και του πόνου, καθώς μόνο με αίμα γράφεται (βλ ποίημα «Βωμός»). Βέβαια, η συγγραφή δεν αφορά τα μυαλά των ανθρώπων ούτε την αλλαγή τους, καθώς στο τέλος η αντίθεση στα αδηφάγα θέλω τους είναι μονόδρομος και ταυτόχρονα μια αυτοπροστασία (βλ. ποίημα «Σπατάλη»). Εξάλλου η ίδια η ποιήτρια βρίσκεται σε μια συνεχή αναζήτηση και δεν σκοπεύει να αφηγηθεί τα καθιερωμένα, αφού μέσα της πάλλεται ζωντανός ο άνεμος σαν στοιχειό (βλ. ποίημα «Στόχος»).

Κλείνοντας, μέσα στη συλλογή πλάθεται ένα καλοδουλεμένο σύμπαν που μας γυρνάει πίσω στις πρωταρχές του κόσμου. Όταν η φωτιά ήταν ένα από τα βασικά εξημερωμένα στοιχειά και η ποιητική γλώσσα ψελνόταν σαν ύμνος γύρω από μια θράκα που εξάγνιζε το «άγνωστο» αυτού του κόσμου.

Το βιβλίο

meta_ti_fwtia_peny-milia_exofyllo_1

Το «Μετά τη φωτιά» είναι το πρώτο βιβλίο ποίησης στην Ελλάδα που αξιοποιεί την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας.

Η ποιήτρια Πέννυ Μηλιά και η εικαστικός Άννα Μελή, πραγματώνοντας μια επιθυμία χρόνων και ακολουθώντας την αγάπη τους για καινοτομία και πειραματισμό, συνεργάστηκαν με στόχο να δημιουργήσουν μια ποιητική συλλογή, με εξίσου ισχυρό εικαστικό, και δη ψηφιακό αποτύπωμα.

Το εξώφυλλο του βιβλίου και οι έξι εικόνες των ενοτήτων εμπλουτίζονται με πρωτότυπα τρισδιάστατα έργα, κειμενικά και εικονικά, που ζωντανεύουν στα ελληνικά και στα αγγλικά μέσα από την οθόνη της έξυπνης συσκευής σας με την εφαρμογή στη σελίδα pennymiliawriting.com.

Του Αντόρνο

Δυο τρόποι υπάρχουν στην ποίηση:

Ή θα ξεπλένεις το αίμα

Ή θα το μιλάς.

“After the fire” is the first poetry book in Greece utilising Augmented Reality technology.

Edited in English by Lena Kallergi

Actualising a persistent wish and following their love for innovation and experiment, the poet Penny Milia and the artist Anna Meli worked together with the aim to create a poetry book with an equally powerful visual, namely digital imprint.

The cover of the book and the six images are enriched with original three-dimensional art, both visual and textual, that come alive both in Greek and in English through your smart device via the application available at the pennymiliawriting.com website.

Andorno’s

There are two ways in poetry:

You either wash the blood away

Or you speak it.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *